درآمد شما از گوگل ادسنس، هیچ محدودیتی ندارد! گوگل همه ابزارهای لازم برای موفقیت بلاگرها و صاحبان وبسایتها را در اختیار آنها قرار داده است. از ابزارهای سودمند در این زمینه استفاده کنید و به صورت منظم نتایج آنها را رصد و تحلیل کنید تا تبلیغات شما هرچه بیشتر بازدهی داشته و با سایت شما هماهنگ باشند.
در این مسیر ثابتقدم باشید و تنها به تولید محتوا و درآمد «حداقل» اکتفا نکنید؛ چرا که همانطور که اشاره کردیم، کسب درآمد با این ابزار هیچ سقفی ندارد و شما تنها با تلاش خود میزان درآمد دلاریتان از گوگل ادسنس را تعیین میکنید.
۱. تبلیغات را در جای مناسبی قرار دهید
از مشکلات بزرگ افرادی که به تازگی کار با گوگل ادسنس را آغاز کردهاند، این است که نمیدانند چگونه تبلیغات این ابزار را در محل مناسبی از صفحه مدنظر وبسایتشان قرار دهند. برای رفع این دغدغه، فاکتورهای متعددی هستند که با در نظر گرفتن آنها میتوانید محل مناسب تبلیغات در محتوای وبسایت خود را بیابید.
اولین نکته این است که تبلیغات را در محلی قرار دهید که بازدیدکنندگان به محض ورود به صفحه، آن را ببینند؛ اما در نظر داشته باشید باید در تعداد تبلیغاتی که نمایش میدهید زیادهروی نکنید؛ چرا که این موضوع باعث آزرده شدن خاطر بازدیدکنندگان میشود. همه ما تجربه بازدید از وبسایتهایی که بیش از اندازه، تبلیغ نمایش میدهند را داشتهایم. اولین واکنش ما به این موضوع چه بوده است؟ درست است! وبسایت را ترک کردهایم. بنابراین این نکته مهم را فراموش نکنید.
بر حسب تجربه، معمولا جایگذاری مناسب تبلیغات با قرار دادن یک مستطیل با ابعاد ۷۲۸ در ۹۰ در بالای صفحه همراه است. قرار دادن یک یا دو تبلیغ در سمت چپ صفحه نیز قابل قبول است. ابعاد بنرهای کناری میتواند در بازه ۱۶۰ در ۱۶۰ تا ۳۰۰ در ۲۵۰ باشد.
تعداد تبلیغها و ابعاد متفاوت را امتحان کنید تا هرچه بهتر متوجه شوید چه ترکیبی برای شما بهترین نتیجه را به همراه دارد. باز هم تاکید میکنیم در این زمینه، افراطی عمل نکنید! چرا که در این صورت، نهتنها بازدیدکنندگان خود را آزردهخاطر میکنید؛ بلکه هرچه تبلیغات بیشتری در یک صفحه قرار دهید، پول کمتری در ازاء هر کلیک دریافت خواهید کرد. پس بدانید تبلیغ کمتر و بهینهتر، تقریبا همیشه برای شما پول بیشتری به همراه میآورد.
۲. به دنبال کلمات کلیدی پربازده باشید
معمولا هر حوزه خاص از موضوعات قابل قبول برای تبلیغ کردن در گوگل، مجموعهای از کلمات کلیدی در بر دارد که بخاطر محبوب بودنشان، تبلیغکنندگان نیز پول بیشتری برای تبلیغ آنها به گوگل میپردازند. اگر شما این کلمات پربازده را شناسایی و محتوای وبسایت خود را بر اساس آنها تولید کنید، بازدهی تبلیغاتی که در صفحات وبسایتتان قرار میدهید، افزایش یافته و پول بیشتری از آنها به دست میآورید.
برای یافتن این کلمات کلیدی، ابزارهای متعددی (مانند keyword planner tool از گوگل) در دسترس هستند که به شما این امکان را میدهند تا کلمات کلیدی، عبارات و وبسایتهایی که افراد در حوزه مدنظر شما جستوجو میکنند و میزان محبوبیت آنها را به دست آورید.
هرچه بیشتر در زمینه کلمات کلیدی به جستوجو بپردازید و از آنها استفاده کنید، کمکم پی خواهید برد چه ترکیبی از آنها نتایج بهتری برای شما خواهد داشت. در نظر داشته باشید محتوای تبلیغات گوگل بر اساس کلمات کلیدی محتوای شما تغییر میکند. در این مسیر نیاز به آزمون و تحلیل خطاهای بسیاری است، اما مطمئنا ارزشش را دارد که وقت بگذارید و به لیست طلایی کلمات کلیدی در حوزه موردنظرتان برسید.
۳. طراحی تبلیغاتتان را ویرایش (شخصیسازی) کنید
پس از انتخاب نوع تبلیغاتی که قرار است از آنها استفاده کنید، میتوانید آنها را ویرایش کنید تا بیشترین هماهنگی با وبسایت شما را داشته باشند. از این مرحله چشمپوشی نکنید؛ مگر این که بخواهید تبلیغات ناهماهنگی نشان دهید که مانند یک وصله نامناسب در وبسایت شما به نظر برسند!
چندین نکته در این زمینه باید مدنظر داشته باشید. اولین نکته این است که از همان رنگها و کادرهایی در تبلیغات استفاده کنید که در صفحه وبسایتتان استفاده کردهاید.
نکته بعدی این است که سعی کنید از رنگهای هماهنگ و خوشترکیب به عنوان رنگ پسزمینه و متن تبلیغات استفاده کنید تا توجه بیشتری جلب کند. مثلا اگر از یک رنگ تیره به عنوان رنگ پسزمینه و تم تبلیغ استفاده کردهاید، آن را به رنگی کمی روشنتر تغییر دهید؛ به نحوی که با هماهنگ شدن تبلیغ و صفحه وبسایتتان، خود را به خوبی نشان دهد.
همیشه بهتر است پیشنمایشی از نحوه نمایش تبلیغات در صفحات وبسایتتان را مورد بازبینی قرار دهید، پیش از آن که صفحات را منتشر کنید.
۴. نتایج را رصد کنید
بلاگرها و صاحبان وبسایتهای زیادی هستند که چندین تبلیغ برای نمایش در حساب کاربری گوگل ادسنس خود اضافه میکنند و سپس آنها را به حال خود رها میکنند! آنها به خود زحمت نمیدهند به صورت روزانه و حتی گاها هفتگی، نتایج نمایش آنها را ببینند و تحلیل کنند. فقط مینشینند و منتظر میمانند تا درآمد حاصل از آن تبلیغات، در آخر ماه به حساب بانکیشان واریز شود!
امکان ندارد بتوانید درآمد قابل توجهی از گوگل ادسنس کسب کنید، اگر زحمت رصد و تحلیل نتایج نمایش تبلیغات در وبسایتتان را به خود ندهید! شما باید به صورت منظم این نتایج را تحلیل کنید تا مطمئن شوید در مسیر درستی در این زمینه حرکت میکنید و این مسیر را بهبود دهید.
از آزمون A/B در این زمینه غافل نشوید. به عنوان مثال، شما میتوانید دو تبلیغ در یکی از صفحات وبسایت و سه تبلیغ در صفحه دیگری قرار دهید؛ سپس نتایج را رصد و مقایسه کنید تا بفهمید کدامیک از این دو ترکیب، بهتر نتیجه میدهند. سپس اگر متوجه شدید ترکیب سه تبلیغ بهتر جواب میدهد، این ترکیب را در یک صفحه دیگر نیز قرار دهید تا مطمئن شوید به الگوی قابل اطمینانی رسیدهاید. آنقدر در این زمینه آزمون و خطا کنید تا به الگوی بهینهای برای نمایش تبلیغات در وبسایت خود برسید و از درآمد آن راضی باشید!
۵. بهترین روش را برای نقد کردن درآمد دلاری خود انتخاب کنید
چون فعالیت در ادسنس از جای جای دنیا صورت میگیرد، گوگل روشهای مختلفی برای پرداخت هزینه در نظر گرفته است.